3 Tips voor autorijden in de bergen

Gaan jullie in de voorjaarsvakantie richting de bergen met de auto? Wij hebben een aantal tips verzameld waardoor het autorijden door de bergen soepel verloopt.  

Tip #1. Toeren draaien bij bergopwaarts

In het vlakke Nederland rijden we heel zuinig 80 km/u in z’n vijf. Als je een berg opgaat, moet je dit even vergeten, want dan moet je juist toeren draaien. De motor wordt te zwaar belast als je in een te hoge versnelling en een laag toerental de berg op zwoegt. De motor kan dan zelfs oververhit raken. Voor bergopwaarts geldt: als de auto nog kan versnellen wanneer je het gas intrapt, doe je het goed. Maar rijd je al vol gas en versnelt de auto niet meer, of vertraagt deze juist? Dan wordt het tijd om terug te schakelen.

Tip #2. Probeer het schakelen te beperken 

Als je vanuit stilstand op een helling moet optrekken, is het belangrijk dat je de koppeling zo min mogelijk belast. Probeer het ‘slipmoment’ zo kort mogelijk te houden, want een slippende koppeling kan zorgen voor slijtage, warmteontwikkeling en zelfs voor een verbrande koppelingsplaat. Wanneer je in de file staat op een helling, wordt dit een iets grotere uitdaging. Toch is het belangrijk dat je ook op zo’n moment het schakelen probeert te beperken. Dit doe je bijvoorbeeld door de afstand iets groter te laten tussen jou en je voorligger. Op die manier hoef je maar één keer een groot gat te overbruggen in plaats van steeds te schakelen voor korte stukjes.

Tip #3. Rij in dezelfde versnelling de berg af

Schakel niet door of terug als je de berg afgaat, maar hou de auto in dezelfde versnelling als dat je bergopwaarts ging. Hierdoor zal de auto op de motor remmen, waardoor je minder snel schade aan de remmen krijgt. Wanneer je met een te hoge versnelling de berg afgaat, ben je continu op de rem aan te trappen. Dit kan zorgen voor stinkende remmen, te warme remmen of de remkracht gaat verloren. Ga je bergafwaarts? Hou je dan aan deze regel: de auto moet vaart minderen wanneer je het gas loslaat. Rij je dan nog steeds te hard, schakel dan terug. Moet je nog steeds veel bijremmen? Zorg er dan voor dat je even kort en hard remt, in plaats van de rem steeds ingedrukt te houden. De remmen kunnen na het harde remmen weer even afkoelen.

Belangrijke tip: Als je remt op de motor wil je misschien automatisch de koppeling erbij intrappen zodat het sneller gaat. Dit is echter heel gevaarlijk en kan schade aan je auto brengen.

Comments are closed.